Stop de jacht op het waterkonijn

Het Landelijk Coördinatiecentrum Muskusrattenbestrijding meldde in een persbericht dat er in 2009 maar liefst 155.081 muskusratten waren gevangen en gedood. Honderd-vijf-en-vijftig-duizend dode waterkonijnen! Kan dat nou niet anders? Muskusratten graven onder water een gang in de oever. Als de oever een dijk is, dan heb je een probleem als er water gaat stromen van de […]

Kappen nou, die woningbouw! Over Krimp en Bouwen

De woningbouw in Nederland is praktisch tot stilstand gekomen, nieuwe projecten worden vrijwel niet meer gestart. En daarmee is een hele bedrijfstak in de problemen. De grote bouwers zelf schreien krokodillentranen om het toekomstig tekort aan huizen, en klampen zich vast aan de prognoses van vóór de crisis. Minder woningbouw = minder inkomsten voor gemeenten […]

Waterschapsverkiezingen niet verkwanselen

In de afgelopen anderhalf jaar is de representatieve democratie in de waterschappen versterkt door invoering van het lijstenstelsel. Voor het eerst zijn er een aantal onafhankelijke landelijke en lokale partijen in de waterschappen terecht gekomen, zonder banden met de landelijke- of gemeentelijke politiek. Lokale partijen onafhankelijk van de landelijke politiek Met name die onafhankelijke partijen […]

Klantgericht Bouwen voor een Wijkgerichte Ontwikkeling!

De kredietcrisis heeft de bouwproductie in Nederland vrijwel tot stilstand gebracht. Project-ontwikkelaars maken moeilijke tijden door, en gemeenten zien hun ambities verdampen. Zo ontstaat sluipenderwijs een achterstand in de kwaliteit van de woningvoorraad van gemeenten, en zoeken draagkrachtige inwoners hun heil elders. Bredere Gevolgen Het aanbod van bestaande en nieuwe woningen in de verkoop neemt […]

Gemeenten gaan van dirigeren naar regisseren…

…extra actueel in tijden van bezuiniging! Gemeenten willen anders omgaan met de buitenruimte Gemeenten zijn stukjes Nederland in het klein. Gemeenten voelen zich zowat overal verantwoordelijk voor. Logisch dat gemeenten een heel scala aan taken en verantwoordelijkheden hebben. De druk op de ambtelijke organisatie om op alle gebieden te presteren, kan dan ook hoog oplopen. […]

De Maatschappelijke Kosten-Baten Analyse Rendabel?

De beste manier om maatschappelijke baten en andere onvergelijkbare grootheden met elkaar te kunnen vergelijken, is door er gewoon’ euro’s van te maken. Maar is dat wel zo? Maatschappelijke Kosten-Baten Analyse Onlangs organiseerde het Rijksvastgoed- en Ontwikkelingsbedrijf (RVOB) een bijeenkomst over de Maatschappelijke Kosten-Baten Analyse (MKBA). De RVOB is een onderdeel van het ministerie van […]

Waterschap is bestuurslaag naast Provincie

Steeds weer keert de discussie terug of de waterschappen niet beter kunnen worden opgeheven, door samenvoeging met bijv. provincies of door omvorming tot een ambtelijke dienst à la Rijkswaterstaat. Of om tenminste de verkiezingen te laten samenvallen met andere verkiezingen, of zelfs getrapte verkiezingen zodat bijv. een stem voor provinciale staten óók een stem is […]

Scheldtvlakte als alternatief voor ontpolderen Hedwigepolder

De 3e verdieping van de Westerschelde, het baggeren van hinderlijke ‘onderwater-drempels’, is beklonken in 2005, met de Belgische toezegging om 600 ha nieuwe natuur te bekostigen langs de Westerschelde. Iedereen blij, zou je denken, en een succes voor de provinciale onderhandelaars en de milieubeweging. Gezocht: 600 ha voor nieuwe natuur langs de Westerschelde Totdat het […]